L-159 představuje rodinu pokročilých lehkých bojových a cvičných letounů, které spojují dlouhodobé zkušenosti ve vývoji proudových cvičných a lehkých bojových letounů s nejnovějšími pokroky v avionice a technologii motorů. L-159 je jednomístný, lehký, víceúčelový bojový letoun optimalizovaný pro řadu úkolů typu vzduch-země, vzduch-vzduch a pro průzkumné mise.
Letoun je vybaven nejmodernějším víceúčelovým radarem pro všechny druhy počasí, denní a noční provoz a může nést širokou škálu výzbroje, včetně raket typu vzduch-vzduch a vzduch-země a laserem naváděných bomb. L-159B je dvousedadlová verze, primárně navržená pro pokračovací a operační výcvik. Konfigurace letounu L-159 může být také přizpůsobena pro provádění lehkých bojových leteckých misí.
Hlavní vlastnosti
- společná konfigurace draku s prostorem pro volitelné senzory namontované na špičce,
- modulární konstrukce s volitelnými možnostmi a inherentním růstem,
- volitelná konfigurace kokpitu,
- pokročilé rozhraní člověk/stroj s průhledovým displejem, víceúčelovým barevným displejem a soustavou ovládacích prvků palubních systémů na řídicí páce a páce ovládání motoru (HOTAS),
- integrace avioniky na bázi sběrnice MIL-STD-1553,
- přesný a autonomní navigační systém s inerciálním navigačním systémem (INS) na bázi laserového gyroskopu a s globálním polohovacím systémem (GPS),
- rozsáhlé možnosti provádění záznamů za letu a poletových vyhodnocení – video, audio, systém vlastní ochrany, parametry motoru a letounu,
- údržba dle stavu a systém monitorování únavy pro nízké provozní náklady a optimální využití provozní životnosti letounu,
- palubní vyvíječ kyslíku (OBOGS), palubní vyvíječ inertního plynu (OBIGGS) a pomocný zdroj energie (APU) pro umožnění soběstačného provozu s minimální podporou,
- typizované (COST) subsystémy poskytují nízké náklady životního cyklu a dlouhodobou podporovatelnost,
- sedm závěsníků pro maximální kapacitu výzbroje,
- schopnost operovat z nezpevněných letištních ploch,
- motor F124-GA-100 – „nejlepší ve své třídě“,
- volitelný systém vlastní ochrany a používání zálohovacích systémů pro vysokou úroveň přežití a letové bezpečnosti,
- vícerežimový impulsní dopplerovský radar (verze A).
Technické údaje
Rozpětí | 9,54 m | 31 ft 3 in |
Délka | 12,72 m | 41 ft 8 in |
Výška | 4,87 m | 16 ft |
Prázdná hmotnost | 4,350 kg | 9,590 lb |
Maximální hmotnost rampy | 8,000 kg | 17,637 lb |
Maximální hmotnost paliva | L-159A | L-159B |
– vnitřní | 1,547 kg (3,410 lb) | 1,320 kg (2,910 lb) |
– vnější | 1,620 kg (3,571 lb) | |
Maximální vnější výzbroj | 2,700 kg | 5,952 lb |
Závěsníky na výzbroj | 7 | |
Maximální rychlost ve vodorovném letu v nulové nadmořské výšce | 936 km/h | 505 KTAS |
Pohonná jednotka | Jedna 28 kN (6,300 lbst) | |
Honeywell / ITEC F 124-GA-100 | ||
vojenský turbodmychadlový motor |
Napsat komentář
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.